Gasoline Revival Grängesberg 2023 – Klassregler
Klass: Vintage - tävlingsfordon gjorda främst för bana (t.o.m 1949)
Totalt 25 st tävlande
Fordon
- Fordon upp och t.o.m 1949
- Tävlingsfordon gjorda främst för bana
- Bilen kan vara gjord av andra eller nyare delar än de ursprungliga, men det är viktigt att karosstypen inte ser nyare ut än 1948.
- Utrustad med pre 49 motor och drivlina, diagonaldäck. Inga moderna fälgar.
- Tänk så här: Skulle min bil passa in på en bild som togs någon gång mellan 1920-talet och början av 60-talet?
- Synliga tävlingsnummer – minst 20 cm höga (Man ansvarar själv för att märka sitt fordon- måla eller dekal)
Förare
- Tidstypisk, heltäckande klädsel (gäller även för depåpersonal)
- Hjälm/Huvudbonad, handskar
Som förare ansvarar man för sin egen säkerhet och avgör därmed nivån på sin klädsel
Övrigt:
- Material i depån ska vara tidstypisk som möjligt eller döljas
- Enbart handelsbensin
- Inget bränsleläckage (visst oljeläckage ok men man sanerar själv efter sig).
Vid ansökan skickar du bilder på fordon till maria@gasolinemagazine.se och gärna bild på förare iklädd avsedd tävlingsklädsel. Urval och godkännande sker löpande.
Klass: Hot Rod RCS - traditionella rods enligt RCS´s reglementet (t.o.m 1937)
Roadster club Scandinavias reglemente
Totalt 15 st tävlande
Fordon
- Traditionell old school american Hot Rod – 1937 eller äldre, roadster eller cabriolet.
- Bilen kan vara gjord av andra eller nyare delar än de ursprungliga, men det är viktigt att karosstypen inte ser nyare ut än 1937.
- Utrustad med sidventilsmotor, diagonaldäck. Inga moderna fälgar.
- Tänk så här: Skulle min bil passa in på en bild som togs någon gång mellan 1920-talet och början av 60-talet?
- Synliga tävlingsnummer – minst 20 cm höga (Man ansvarar själv för att märka sitt fordon- måla eller dekal)
Förare
- Tidstypisk, heltäckande klädsel (gäller även för depåpersonal)
- Hjälm/Huvudbonad, handskar
Som förare ansvarar man för sin egen säkerhet och avgör därmed nivån på sin klädsel
Övrigt:
- Material i depån ska vara tidstypiskt som möjligt eller döljas
- Enbart handelsbensin
- Inget bränsleläckage (visst oljeläckage ok men man sanerar själv efter sig).
Vid ansökan skickar du bilder på fordon till maria@gasolinemagazine.se och gärna bild på förare iklädd avsedd tävlingsklädsel. Urval och godkännande sker löpande.
Klass: MC klass Stall Lindblads (T.o.m 1931)
Totalt 10 st tävlande
Fordon:
- Fordon upp till 1931
- Ska vara förberedd för tävling
- All utrustning ska se tidsmässigt korrekt ut
- Utseendemässigt tidstypiska däck, m.a.o. inga moderna profiler/mönster
- Minst en fungerande broms
- Synliga tävlingsnummer – minst 20 cm höga (Man ansvara själv för att märka sitt fordon)
Förare:
- Tidstypisk, heltäckande klädsel (gäller även för depåpersonal)
- Hjälm, googles, handskar, kängor
Som förare ansvara man för sin egen säkerhet och avgör därmed nivån på sin klädsel
Motor:
- Enbart handelsbensin
- Inga lösa delar
- Inget bränsleläckage (visst oljeläckage ok men man sanerar själv efter sig).
Övrigt:
- Material i depån ska vara tidstypiskt eller döljas
Vid ansökan skickar du bilder på fordon till maria@gasolinemagazine.se (helbild båda sidor och närbild på motor) samt helbild på förare iklädd avsedd tävlingsklädsel. Urval och godkännande sker löpande.
Klass: Vintage MC (t.o.m 1949)
Totalt 10 st tävlande
Fordon:
- Fordon från 1932 till och med 1949
- Ska vara förberedd för tävling.
- All utrustning ska se tidsmässigt korrekt ut
- Utseendemässigt tidstypiska däck, m.a.o. inga moderna profiler/mönster
- Minst en fungerande broms
- Synliga tävlingsnummer – minst 20 cm höga (Man ansvarar själv för att märka sitt fordon- måla eller dekal)
Förare:
- Tidstypisk, heltäckande klädsel (gäller även för depåpersonal)
- Hjälm, handskar, kängor
Som förare ansvara man för sin egen säkerhet och avgör därmed nivån på sin klädsel
Motor:
- Enbart handelsbensin
- Inga lösa delar
- Inget bränsleläckage (visst oljeläckage ok men man sanerar själv efter sig).
Övrigt:
- Allt material i depån ska vara tidstypiskt eller döljas
Vid ansökan skickar du bilder på fordon till maria@gasolinemagazine.se (helbild och närbild på motor) samt gärna på förare iklädd avsedd tävlingsklädsel. Urval och godkännande sker löpande.
Klass: Gasoline Special Invite
Totalt 5 st tävlande
Fordon
- En jokerklass som kan bli lite spännande ”Vad som helst”